PPP áno, ale nie Podvodné, Predražené a Protiústavné

Autor: Ján Figeľ | 10.10.2014 o 11:25 | (upravené 10.10.2014 o 11:42) Karma článku: 9,06 | Prečítané:  1357x

Rozhodnutie prokurátorky potvrdilo podvod na MDVRR pri schvaľovaní PPP kontraktov v roku 2010, krátko pred voľbami. Po náleze ÚS a po  výrazne nižších cenách zo súťaží na tie isté úseky je potvrdené, že označenie PPP nebolo v tomto prípade férovým verejno-súkromným partnerstvom. Ponúkam svoj pohľad na politické a ekonomické súvislosti spred dvoch rokov:

„Zastavili výstavbu! Figeľ stopol diaľnice! Vlastizrada!“ To boli heslá a obviňovania, ktorým som, po prevzatí zodpovednosti za rezort dopravy, popri masívnej propagande Smeru a jemu blízkych médií, musel od jesene v roku 2010 čeliť. Tým, že sme nepokračovali v prvom (5 úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom) a treťom balíku PPP (4 diaľničné úseky pri Žiline), sme ľuďom a Slovensku ušetrili jeden celý štátny rozpočet.

Sám som najprv pochyboval o miere súvislostí, ale fakty nepustia. Predraženie Ficových PPP projektov malo obrovské rozmery. Po náročnom naprávaní škôd považujem za svoju povinnosť varovať verejnosť pred opakovaním PPP projektov v podobnej réžii. Ľudia si zaslúžia poznať pravdu. Ak by sa zrealizoval prvý a tretí balík PPP, štát by za výstavbu, prevádzku, údržbu a financovanie 105 km diaľnic počas 30 rokov zaplatil spolu 17 miliárd eur. To je suma na úrovni výdajov ročného štátneho rozpočtu. Z toho väčšinu – vyše 10 miliárd – predstavujú náklady na financovanie; t.j. úroky, bankové poplatky a dividendy koncesionárov. Tomuto sa hovorí podvod na občanoch Slovenska! A ešte s potleskom tých okradnutých... Hoci si štát v roku 2009 vedel požičať priamo za úrok vo výške 4 – 5 %, premiér v koncesných zmluvách zaviazal budúce vlády – a teda všetkých občanov – platiť úroky za financovanie vo výške takmer 10 % ročne! To je úroková miera, pri ktorej padlo Grécko na kolená a do bankrotu. Ten Robert Fico, ktorý sa pasoval do role bojovníka proti finančným skupinám a bankám, zaviazal Slovensko platiť práve bankám a finančníkom ťažké miliardy eur. Za druhý, zrealizovaný PPP balík 51 km rýchlostnej cesty R1 PRIBINA, zaplatíme postupne počas 30 rokov takmer 4 mld. eur. Ako najlepšie pripravené úseky mohli byť postavené za eurofondy z Operačného programu Doprava a už vo vlastníctve štátu. PPP projekty boli rozhodnutím veľmi zlého hospodára.           

Čerešničkou na torte pre hostí a mecenášov je téma dodatkov. Robert Fico v novembri 2007 vyhlásil, že „PPP projekty neumožňujú navyšovanie ceny“. Dodatok s najväčším absolútnym navýšením ceny oproti vysúťaženej, odobrila a podpísala práve vláda Roberta Fica, a týkal sa PPP projektov. Jediným zmluvným dodatkom pridávali koncesionárovi a bankám stovky miliónov eur; a to ešte pred riadnym začatím výstavby. Ide o dodatok č. 4 koncesnej zmluvy prvého balíka PPP, pri ktorom navýšil ročnú platbu o vyše 40 miliónov eur. Celkovo by Slovensko jediným dodatkom zaplatilo počas 30 rokov o 1,3 miliardy eur viac. Dodatok reagoval aj na situáciu na finančnom trhu. No v čase, keď iní práve kvôli drahším peniazom radšej ustupovali od PPP projektov, vláda Roberta Fica v marci 2010 umožnila úľavu podmienok pre dodávateľa, a dokonca za vyššiu cenu! Jediným dodatkom tak súhlasili predražiť diaľnicu D1 o viac peňazí ako kumulatívne reprezentujú všetky diaľničné dodatky prijaté dovtedy, vrátane predraženého tunela Branisko. Robert Fico bol nekorunovaným kráľom dodatkov. Nie, neobhajujem staršie dodatky, mnohé boli pochybné či zlé. Ale my sme im v nových zmluvách predchádzali. Aj vďaka uplatňovaniu podmienok výstavby podľa Žltej knihy FIDIC (podľa princípu „projektuj a stavaj“) a vďaka uzákoneniu povinného zverejňovania zmlúv pred nadobudnutím ich účinnosti.

Pripomínam výrok Roberta Fica z vtedajšieho obdobia: „Ak niekto hovorí, že sa dajú stavať diaľnice z rozpočtu a z eurofondov, nevie, o čom hovorí, lebo takto by sme stavali diaľnice do roku 2040!“ (www.vyvlastnenie.sk, 26. Apríl 2010) Dokázali sme, že Robert Fico sa hlboko mýli a zavádza národ. Som rád, že po zrušení megakšeftov PPP sa nám podarilo naštartovať novú výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Počas poldruha roka od leta 2010 bolo zahájených 56 km nových úsekov (pri Martine, Levoči, Spišskom Podhradí, Prešove, Košiciach), skolaudovaných a do užívania odovzdaných 72 km, vrátane rýchlostnej cesty PRIBINA R1.

Som rád, že postupne táto „klasická“ a pre štátne financie najvýhodnejšia forma výstavby pokračuje ďalej. Priniesla totiž dva nesmierne dôležité dôsledky pre ľudí:

1. Diaľnice stavané za primerané ceny, porovnateľné s európskymi, dosiahnuté hlavne vďaka     skutočným a transparentným súťažiam vo verejnom obstarávaní

2. Výdaje hradené prostredníctvom grantov z eurofondov, až do úrovne 85% oprávnených nákladov; teda nie ako pri PPP – z peňazí daňovníkov a ich detí.

Takéto výhody prináša ľuďom zodpovedná politika. Poctivé hospodárenie a udržateľné financovanie, inovatívny prístup a efektívne verejné investície; to je cesta pre moderné Slovensko. Týmto spôsobom kresťanskí demokrati v minulých desaťročiach pozdvihli Nemecko. To je skutočná cesta k sociálno-trhovému hospodárstvu. Nie pekné sľuby na strane jednej a zároveň nehorázne plytvanie socialistov na strane druhej.

Vláda istôt sa so Slovenskom vydala smerom zadlžovania, prehlbovania regionálnych rozdielov, útlmu ekonomiky, úpadku školstva a následne straty zamestnanosti a zdravého rastu. Vláda Roberta Fica zamestnanosť riešiť nevie a korupciu riešiť nechce. A preto Slovensko potrebuje skutočnú alternatívu voči populizmu, korupcii a nezodpovednosti.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.

NITRA

Na R1 budú nové odpočívadlá, plánujú ich navzájom prepojiť

Miesta budú určené aj pre kamióny zásobujúce Jaguar.


Už ste čítali?