Odvaha a moderné železnice

Autor: Ján Figeľ | 7.3.2013 o 22:03 | (upravené 7.3.2013 o 22:35) Karma článku: 9,69 | Prečítané:  837x

„Vrátili cestujúcich na železnicu“,  „RegioJet porazil štát“ - to sú titulky z novín v týchto dňoch. Pred rokom prvý súkromný prepravca začal svoju činnosť na trati Bratislava - Komárno. Takmer 1,25 mil. pasažierov, čo je dvojtretinový nárast oproti roku 2011, neporovnateľne vyššia kultúra cestovania, výhodnejšie cestovné,  odbremenenie automobilovej dopravy na frekventovanom úseku medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou – to sú hlavné benefity rozhodnutia, ktoré som podpísal na konci roku 2010 a pre ktoré ma vtedy exminister Vážny tvrdo a neoprávnene kritizoval. Zmluva medzi štátom a RegioJetom bola podpísaná na obdobie do roku 2020. A to všetko prinieslo zároveň zníženie dotácie o takmer 1 € na vlakokilometer zo strany štátu. Investícia je zisková, predtým tu štátny prepravca generoval stratu, a to pri vyššej dotácii...

Bolo treba prijať odvážne a zodpovedné rozhodnutie pre modernizáciu železničnej dopravy. Zvlášť v čase, keď cesty sú preťažené a rozbité a železnice nevyťažené a zadlžené. Zároveň sme vytvorili prirodzený tlak na štátneho prepravcu na zvyšovanie kvality služieb a návratu cestujúcich na tento osvedčený spôsob prepravy, ktorý je za prirodzených podmienok ekonomickejší, ekologickejší a bezpečnejší než iné druhy dopravy. Bola modernizovaná aj opotrebovaná infraštruktúra – koľajnice, nástupištia, stanice. Začali vznikať moderné P+R (park and ride) parkoviská a zastrešenia pri staniciach. Štátna spoločnosť ZSSK dostala v tom čase tiež kontrakt na 10 rokov s tým, že štát môže postupne liberalizovať až tretinu objemu osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme. Zároveň ZSSK získala cez eurofondy a štátny rozpočet 32 nových elektrických a dieselových vlakových súprav. Vynoví to zhruba štvrtinu jej zastaranej a poruchovej vlakovej kapacity. Férová konkurencia je výhodou pre občana i pre zdravé financie štátu. Dá sa získať viac za menej peňazí: viac prepravy cestujúcich, viac km nových diaľnic, viac liekov, služieb... Inej cesty nemáme, ak chceme naozaj konsolidovať deficitné verejné financie a zároveň udržať hospodársky rast.

Teší ma úspech súkromného prepravcu, pretože je to o ľuďoch a pre ľudí.  Ľudia môžu mať radi železnicu. Odvaha, zodpovednosť, transparentnosť - to boli zásadné prvky a mantinely práce Ministerstva dopravy za môjho pôsobenia. Vytvorili sme veľký rezort, ktorý reprezentuje zhruba 15 % tvorby HDP Slovenska. Je v ňom veľký potenciál na modernizáciu regiónov, infraštruktúry a rozvoj celej krajiny. V Berlíne na spolkovej úrovni Nemecka je podobné ministerstvo. To ma uisťovalo o synergii, ktorú aj my potrebujeme pre úspech našej krajiny. A je to práve odvaha, zodpovednosť a pracovitosť, ktoré sú potrebné aj dnes na MDVRR SR. Od nástupu Jána Počiatka počúvame, aký katastrofálny stav mu Figeľ zanechal. A pritom by stačilo  menej rečí a viac snahy a zmyslu pre zodpovedné rozhodnutia. Ako to bolo v prípade modernizácie a revitalizácie dlho zanedbávaných železníc. Minister Počiatek mal otvorené dvere pre rokovania s ďalšími záujemcami o prepravu osôb na našich tratiach. Rozhovory nedotiahol, ba ani v nich nepokračoval. Ako hovoria v Čachách – skutek utek. Opäť jedna z aktivít, ktoré samé dokazujú, že sú dobré, ale minister v nich nepokračuje.

Teší ma úspech prvého súkromného prepravcu, no jedna lastovička leto nerobí. Treba v dobrých krokoch pokračovať. Máme regióny, na severe, na východe i na západe, kde sú potrebné takéto inovácie. Regionálna vlaková doprava u nás je pod priemerom EÚ. Aj pre odbornú verejnosť bolo sklamaním zrušenie veľkej modernizačnej investície – podzemnej stanice Filiálka v centre Bratislavy, ako súčasti medzinárodného železničného koridoru Paríž – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.

http://www.changenet.sk/?section=kampane&x=677817

Dielo by výrazne pomohlo preťaženej doprave, slovenským stavbárom a našej ekonomike. Vďaka výhodnej cene vygenerovanej v súťaži by zostalo dosť peňazí aj na koľajové tram-train vozidlá pre hlavné mesto. Namiesto toho sa dnes evidentne nekompetentne pripravuje nákup IBA obrovského počtu električiek. Na nerozumné a nekompetentné rozhodnutia doplácajú daňoví poplatníci a občania Slovenska.  Pomôže to cudzej ekonomike a možno niekoľkým zainteresovaným zo zoznamu „istotných“. Nie však zamestnanosti, rozvoju a skutočnej modernizácii Slovenska.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne mapy za milióny Únia nežiadala, vymyslelo si ich Slovensko

Projekt systému dopravných informácií bol schválený na Slovensku skôr, ako o ňom hovorila Únia.

KOMENTÁRE

Ako sa môže Andrej Danko stať premiérom

Danko je ako generátor náhodných slov nevyspytateľný.

TECH

Čili papričky môžu ľuďom predlžovať život

Štúdia naznačuje, že červené čili znižuje úmrtnosť.


Už ste čítali?