Odvaha a moderné železnice

Autor: Ján Figeľ | 7.3.2013 o 22:03 | (upravené 7.3.2013 o 22:35) Karma článku: 9,69 | Prečítané:  831x

„Vrátili cestujúcich na železnicu“,  „RegioJet porazil štát“ - to sú titulky z novín v týchto dňoch. Pred rokom prvý súkromný prepravca začal svoju činnosť na trati Bratislava - Komárno. Takmer 1,25 mil. pasažierov, čo je dvojtretinový nárast oproti roku 2011, neporovnateľne vyššia kultúra cestovania, výhodnejšie cestovné,  odbremenenie automobilovej dopravy na frekventovanom úseku medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou – to sú hlavné benefity rozhodnutia, ktoré som podpísal na konci roku 2010 a pre ktoré ma vtedy exminister Vážny tvrdo a neoprávnene kritizoval. Zmluva medzi štátom a RegioJetom bola podpísaná na obdobie do roku 2020. A to všetko prinieslo zároveň zníženie dotácie o takmer 1 € na vlakokilometer zo strany štátu. Investícia je zisková, predtým tu štátny prepravca generoval stratu, a to pri vyššej dotácii...

Bolo treba prijať odvážne a zodpovedné rozhodnutie pre modernizáciu železničnej dopravy. Zvlášť v čase, keď cesty sú preťažené a rozbité a železnice nevyťažené a zadlžené. Zároveň sme vytvorili prirodzený tlak na štátneho prepravcu na zvyšovanie kvality služieb a návratu cestujúcich na tento osvedčený spôsob prepravy, ktorý je za prirodzených podmienok ekonomickejší, ekologickejší a bezpečnejší než iné druhy dopravy. Bola modernizovaná aj opotrebovaná infraštruktúra – koľajnice, nástupištia, stanice. Začali vznikať moderné P+R (park and ride) parkoviská a zastrešenia pri staniciach. Štátna spoločnosť ZSSK dostala v tom čase tiež kontrakt na 10 rokov s tým, že štát môže postupne liberalizovať až tretinu objemu osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme. Zároveň ZSSK získala cez eurofondy a štátny rozpočet 32 nových elektrických a dieselových vlakových súprav. Vynoví to zhruba štvrtinu jej zastaranej a poruchovej vlakovej kapacity. Férová konkurencia je výhodou pre občana i pre zdravé financie štátu. Dá sa získať viac za menej peňazí: viac prepravy cestujúcich, viac km nových diaľnic, viac liekov, služieb... Inej cesty nemáme, ak chceme naozaj konsolidovať deficitné verejné financie a zároveň udržať hospodársky rast.

Teší ma úspech súkromného prepravcu, pretože je to o ľuďoch a pre ľudí.  Ľudia môžu mať radi železnicu. Odvaha, zodpovednosť, transparentnosť - to boli zásadné prvky a mantinely práce Ministerstva dopravy za môjho pôsobenia. Vytvorili sme veľký rezort, ktorý reprezentuje zhruba 15 % tvorby HDP Slovenska. Je v ňom veľký potenciál na modernizáciu regiónov, infraštruktúry a rozvoj celej krajiny. V Berlíne na spolkovej úrovni Nemecka je podobné ministerstvo. To ma uisťovalo o synergii, ktorú aj my potrebujeme pre úspech našej krajiny. A je to práve odvaha, zodpovednosť a pracovitosť, ktoré sú potrebné aj dnes na MDVRR SR. Od nástupu Jána Počiatka počúvame, aký katastrofálny stav mu Figeľ zanechal. A pritom by stačilo  menej rečí a viac snahy a zmyslu pre zodpovedné rozhodnutia. Ako to bolo v prípade modernizácie a revitalizácie dlho zanedbávaných železníc. Minister Počiatek mal otvorené dvere pre rokovania s ďalšími záujemcami o prepravu osôb na našich tratiach. Rozhovory nedotiahol, ba ani v nich nepokračoval. Ako hovoria v Čachách – skutek utek. Opäť jedna z aktivít, ktoré samé dokazujú, že sú dobré, ale minister v nich nepokračuje.

Teší ma úspech prvého súkromného prepravcu, no jedna lastovička leto nerobí. Treba v dobrých krokoch pokračovať. Máme regióny, na severe, na východe i na západe, kde sú potrebné takéto inovácie. Regionálna vlaková doprava u nás je pod priemerom EÚ. Aj pre odbornú verejnosť bolo sklamaním zrušenie veľkej modernizačnej investície – podzemnej stanice Filiálka v centre Bratislavy, ako súčasti medzinárodného železničného koridoru Paríž – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.

http://www.changenet.sk/?section=kampane&x=677817

Dielo by výrazne pomohlo preťaženej doprave, slovenským stavbárom a našej ekonomike. Vďaka výhodnej cene vygenerovanej v súťaži by zostalo dosť peňazí aj na koľajové tram-train vozidlá pre hlavné mesto. Namiesto toho sa dnes evidentne nekompetentne pripravuje nákup IBA obrovského počtu električiek. Na nerozumné a nekompetentné rozhodnutia doplácajú daňoví poplatníci a občania Slovenska.  Pomôže to cudzej ekonomike a možno niekoľkým zainteresovaným zo zoznamu „istotných“. Nie však zamestnanosti, rozvoju a skutočnej modernizácii Slovenska.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.

NITRA

Na R1 budú nové odpočívadlá, plánujú ich navzájom prepojiť

Miesta budú určené aj pre kamióny zásobujúce Jaguar.


Už ste čítali?